Kolędy i pastorałki 1989


Album z kolędami i pastorałkami to bodaj najdziwniejsza, najmniej pasująca do GMB muzyka, którą wydali. Zespół, który miał opinię nowatorskiego, radykalnego zabrał się nagle za tak tradycyjny, obcy mu stylistycznie repertuar. Grupa znana była ze swoich licznych eksperymentów, do swoich nagrań wprowadzili elementy: reggae, jazzu, funky, muzyki latynoamerykańskiej, później rapu i innych. Jednak kolędy były sporym zaskoczeniem. Dodatkowo ta muzyka wydawać się mogła trochę obca środowiskom protestanckim, skąd wywodzili się członkowie grupy. Granie kolęd w stylu odbiegającym od tradycji zawsze jest swoistym Mission Impossible.

Nagrania zbiegły się z bardzo trudnym okresem w historii grupy. Po bardzo dobrze przyjętym nagraniu Idę za Tobą w grupie nastąpił kryzys. W trakcie przygotowywania albumu ostatecznie zespół opuściła wokalistka i kompozytorka Dorota Pruszkowska, którą w trakcie nagrywania zastąpiła Beata Bednarz. Ostatnim śladem jej obecności jest jej własna kompozycja Kolęda (A5) oraz trzy (A1, A4, B3), które opracowała. Pozostałe kompozycje opracował Jerzy Szarecki oraz jedną Małgorzata Paduch (B4). Wszystkie zaprezentowane utwory są opracowaniami dawnych, mniej lub bardziej znanych kolęd i pastorałek. Aranżacje są bardzo zróżnicowane, od awangardowych: Narodził się nam zbawiciel, Porwijmy instrumenta po bardzo nastrojowe Lulajże Jezuniu, Gdy śliczna Panna. Słuchając tego albumu, można odnieść wrażenie, że zespół jakby do końca nie był w swej skórze. Jednak kilka utworów zasługuje na wyróżnienie, przede wszystkim pierwszy z szaloną, nieco zwariowaną partią instrumentalną. Znakomicie brzmi bardzo surowe, ascetyczne opracowanie kolędy Nuż my dziś krześcijani oraz przepiękne brzmienie znanej kolędy — Gdy śliczna panna opracowanej przez Jerzego Szareckiego. W nastój zadumy i melancholii wprowadza śliczna Kolęda autorstwa Doroty Pruszkowskiej, zaśpiewana przez Beatę Bednarz. Ciekawym zabiegiem było zaproponowanie Justynce Tołopiło udział w kolędzie Hola, hola, pasterze z pola – miała wówczas trzy i pół roku.

Album nieco zaskakujący a przez to niełatwy do jednoznacznej oceny. Powstał w trudnym dla grupy okresie, przez co widać ślady pewnego pośpiechu, dotyczy to samych nagrań, jak i ich realizacji. Album nie zyskał szczególnego rozgłosu, nie był zbyt często publicznie wykonywany. Czy zatem była to zła muzyka? Bynajmniej, znajduje się tam kilka absolutnych perełek takich jak: Nuż my dziś krześcijani, Kolęda, Gdy śliczna Panna, czy Narodził się wam Zbawiciel. Zatem gdzie tkwiła przyczyna swego rodzaju obojętności? Odpowiedź jest stosunkowo prosta. Kolęda jest bardzo specyficznym gatunkiem muzycznym, każde odstępstwo od tradycyjnego wykonawstwa niejako z góry skazane jest na porażkę. Niemniej z tej konfrontacji, grupa wyszła jednak obronną ręką. Kolędy i pastorałki były ostatnim albumem nagranym w składzie, który znany był od lat. Po wydaniu kasety od zespołu odszedł Wiesław Pruszkowski, później nastąpią kolejne roszady. Tak więc album stał się poniekąd momentem zwrotnym w historii Grupy Mojego Brata. 

Nagrania: Kolędy i pastorałki, teksty piosenek: Kolędy i pastorałki

Lista utworów:

1. (A1) Narodził się nam zbawiciel (muzyka i słowa – tradycyjne, opracowanie – Dorota Pruszkowska)
2. (A2) Lulajże Jezuniu (muzyka i słowa – tradycyjne 1705 r. Opracowanie – Jerzy Szarecki)
3. (A3) Porwijmy instrumenta (muzyka i słowa – tradycyjne, opracowanie – Jerzy Szarecki)
4. (A4) Nuż my dziś krześcijani (muzyka i słowa – tradycyjne, Anonim XVI w. Opracowanie – Dorota Pruszkowska)
5. (A5) Kolęda (muzyka – Dorota Pruszkowska, słowa – Marek Ławrynowicz)
6. (A6) Hola, hola, pasterze z pola (muzyka i słowa – tradycyjne, opracowanie – Wiesław Pruszkowski )

7. (B1) Hej, w dzień narodzenia (muzyka i słowa – tradycyjne, opracowanie – Jerzy Szarecki)
8. (B2) Gdy śliczna Panna (muzyka i słowa tradycyjne XVIII w. Opracowanie – Jerzy Szarecki)
9. (B3) Jesus, Jesus rest your head (muzyka i słowa – John Jacob Nils 1913 r. Opracowanie – Dorota Pruszkowska)
10. (B4) W żłobie leży (muzyka i słowa – tradycyjne XVI-XVII w. Opracowanie – Małgorzata Paduch)
11. (B5) Przybieżeli do Betlejem (muzyka i słowa – tradycyjne XVII w. Opracowanie – Wiesław Pruszkowski)

Wykonawcy: 

Małgorzata Paduch – śpiew. 
Justynka Tołopiło (3,5 lat) – śpiew 6 (A6). 
Wiesław Pruszkowski – śpiew, instrumenty klawiszowe. 
Jerzy Szarecki – trąbka. 
Albin Paduch – saksofon tenorowy. 
Leon Paduch – perkusja. 
Gościnnie: Beata Bednarz – śpiew.

Inżynier nagrania – Paul Griffith i Henryk Król. 

Producent nagrania – Janusz Tołopiło. 

Projekt graficzny – Janusz Tołopiło. 

Wydawca – DEOrecordings: DR 390. Czas trwania: 38.33 min. 
Płyta nagrana w Chrześcijańskim Studiu Muzycznym DEOrecordings w Wiśle w Czerwcu 1989 r. Wydanie – 1989 r.