Preludium do nieba 1995

 


Pierwsza połowa lat 90 w Polsce to okres dynamicznych zmian, które dotknęły wielu obszarów życia. Dotyczyły one zarówno sfery społecznej, gospodarczej i politycznej. Po 44 latach formalnie upadł w Polsce komunizm, przynajmniej takie można było odnieść wrażenie, jak się później okazało resentyment jednak pozostał na długie lata. Pełne wiary i nadziei społeczeństwo zajęło się własnymi sprawami oraz małym biznesem. Symbolem tamtych czasów były stragany pełne towarów przywiezionych z Niemiec, magnetowidy VHS i proszki do prania, handlowano czym się dało. Zmiany nie ominęły również kościołów a zwłaszcza muzyki w nich wykonywanej. Powoli odchodził w przeszłość styl muzyczny oparty na tradycji muzyki chóralnej, ustępując miejsca dynamicznie rozwijającej się muzyce Gospel oraz Worship. W Polsce, która zawsze miała słabość do kultury zachodniej, szczególnie tej z USA, wszystkie nowości muzyczne przyjmowane były bardzo entuzjastycznie. Nie inaczej było z muzyką Worship. W studiu DEOrecordings w Wiśle nie gasły światła, nagrywano tysiące kaset, które następnie z powodzeniem sprzedawano w dużych ilościach. Niezależnie od muzycznego poziomu, angielskie nazwisko lub nazwa zespołu była gwarancją sukcesu.

Sytuacja GMB od dłuższego czasu nie napawała optymizmem. Przez kilka lat próbowano mierzyć się z nową rzeczywistością, świadectwem tych prób były Rapy i inne sprawy oraz The Foundation. Dla wielu słuchaczy muzyka grupy była w tym okresie zbyt trudna, zbyt nowoczesna i „niekościelna”. Faktycznie tak było, grupa osiągnęła bardzo wysoki poziom muzyczny. Po kliku poważnych zmianach personalnych Jonasz Tołopiło (menadżer zespołu) stawiał otwarte pytanie – czy dalsze trwanie grupy ma jeszcze sens? Każda, kolejna nowa produkcja, na krótko ożywiała zainteresowanie zespołem, jednak była to kropla w morzu potrzeb, życie koncertowe dla GMB powoli zamierało. Tydzień Ewangelizacyjny w Dzięgielowie, gdzie GMB była bardzo ciepło przyjmowana, to zdecydowanie za mało, aby utrzymać się z grania muzyki i mieć perspektywę na przyszłość.

Album Preludium do nieba był próbą wyjścia naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy. Twórcy: Jurek Szarecki, Piotr Kominek, Mirek Stępień świadomie uprościli muzykę i zrezygnowali z wszelkiego nowatorstwa. W założeniu miała być to muzyka dla ludzi, napisana w taki sposób, aby mógł ją śpiewać i grać każdy kto miał nawet minimalne umiejętności muzyczne. Z tego powodu wydano również osobną kasetę z podkładem instrumentalnym oraz śpiewnik z nutami i tekstem. Album jest długi, trwa prawie 63 minuty i zawiera aż 17 kompozycji. Równie długo, prawie 10 miesięcy, trwała praca nad tym albumem. Na potrzeby wydawnictwa zaangażowano kilku nowych wykonawców. W nagraniach oprócz stałych członków GMB wzięli udział: Grzegorz Kloc, Renata Dąbkowska-Kloc, Piotr Kietliński, Olga Pruszkowska, która napisała słowa do dwóch utworów, a także dawny grupowicz Johnny Barczuk, który napisał muzykę do utworu Czekam. Jest to zdecydowanie najbardziej przebojowy i najłatwiejszy w odbiorze album GMB. Wiele kompozycji śpiewanych jest do dzisiaj. Najbardziej znane to: Tylko Jemu, Ty jesteś Bogiem mym, Niech będzie chwała, Bóg dobry jest. Kilka utworów zasługuje na szczególną uwagę, przede wszystkim wspomniana wcześniej kompozycja Johnnego Barczuka Czekam, bardzo delikatna, nastrojowa, pięknie zaśpiewana przez Gosię Paduch. Jednak największe wrażenie wywołuje piosenka Piotra Kominka – Daj czyste serce, której słowa oparte są na bardzo bolesnym psalmie nr 51, autorstwa Króla Dawida. W utworze trzeba wyróżnić przepiękne solo na trąbce Jurka Szareckiego.

Wydawnictwo spotkało się z ciepłym przyjęciem, wiele utworów na długo weszło do kanonu muzyki kościelnej. W całości album został zaprezentowany na żywo podczas Tygodnia Ewangelizacyjnego w Dzięgielowie w 1996 r. Był to również ostatni wspólny występ GMB. Były plany, aby wydać jeszcze jeden album, na szkicach się tylko skończyło. Członkowie grupy zajęli się swoimi sprawami, Jonasz z Leonem tworzyli przyszłe GMB Pro Sound, inni zaczęli realizować własne projekty muzyczne. Pomimo że nikt, nigdy oficjalnie nie rozwiązał zespołu, GMB po 15 latach de facto przestała istnieć. Zostawili po sobie 9 albumów, to dużo, zważywszy na problemy wydawnicze na rynku polskim. Wpływ muzyki GMB na współczesną chrześcijańską muzykę w Polsce jest ogromny. Wielu artystów i twórców wychowało się na ich muzyce, często wykorzystując później ich nagrania. Członkowie GMB już jako muzycy sesyjni współpracowali z wieloma polskimi wykonawcami, zwłaszcza z TGD, niektórzy współpracują do dzisiaj.

Nagrania: Preludium do nieba Wersja instrumentalna: Preludium - wersja instrumentalna
Teksty piosenek: Preludium do nieba Śpiewnik z nutami: Preludium do nieba

Lista utworów

1. (A1) Preludium (muzyka i słowa – Piotr Kominek)
2. (A2) O ho-cho (słowa – Jerzy Szarecki, muzyka – Małgorzata Paduch)
3. (A3) Tylko Jemu (muzyka – Mirosław Stępień, słowa – Joanna Rzyczniok)
4. (A4) Stójmy razem (muzyka – Piotr Kominek, słowa – Małgorzata Paduch)
5. (A5) Ty jesteś Bogiem mym (muzyka i słowa – Jerzy Szarecki)
6. (A6) Niech będzie chwała (muzyka i słowa – Jerzy Szarecki)
7. (A7) Pan wybawieniem jest (muzyka – Piotr Kominek, słowa – Olga Pruszkowska, Edyta Kuleczka)
8. (A8) Kochajmy się (muzyka i słowa – Jerzy Szarecki)
9. (A9) Chcę zaufać Ci (muzyka i słowa – Mirosław Stępień)

10. (B1) O Izraelu (muzyka – Piotr Kominek, słowa – Olga Pruszkowska)
11. (B2) Bóg dobry jest (muzyka i słowa – Mirosław Stępień)
12. (B3) Wolności blask (muzyka – Piotr Kominek, słowa – Olga Pruszkowska)
13. (B4) Psalm 148 (muzyka i słowa – Piotr Kominek)
14. (B5) Czekam (muzyka – Jan Barczuk, słowa – Małgorzata Paduch)
15. (B6) Należymy do Jezusa (muzyka i słowa – Jerzy Szarecki)
16. (B7) Daj czyste serce (muzyka i słowa – Piotr Kominek)
17. (B8) Już czas (muzyka i słowa – Mirosław Stępień)

Wykonawcy:

Małgorzata Paduch – śpiew
Piotr Kominek – śpiew, instrumenty klawiszowe
Jerzy Szarecki – trąbka, wind midi controler
Tomasz Lipert – gitara
Mirosław „Bass” Stępień – śpiew, gitara basowa
Leon Paduch – Perkusja

Gościnnie: Renata Dąbkowska-Kloc – śpiew (A1, B4, B7)
Grzegorz Kloc – śpiew (A1, A2, B4, B7) gitara (A6, A7, A8, B6)
Piotr Kietliński – gitara basowa (A2, A5, B6)

Album nagrany w GMB Studio w Warszawie na przełomie 1994 – 95 roku. Wydany w 1995 roku na kasecie magnetofonowej przez GMB Studio. Numer katalogowy GMB 004. Wersja wyłącznie instrumentalna numer katalogowy GMB 004. 

Czas trwania albumu: 62 minut i 46 sekund. 

Produkcja: GMB. Mix: Piotr Kominek, Janusz Jonasz Tołopiło.

Manager – Janusz Jonasz Tołopiło

Projekt okładki – Joanna Macha-Szpunar

Druk – M∙Studio

Wydawca – GMB 1995